Spring naar de inhoud

Steve Declercq (Bizzy): “Vandaag valt AI al snel door de mand”

Netwerk Ondernemen > Opschalen > Is AI een meerwaarde voor je salesproces?
Steve Declercq en Hendrik Keeris, founders van Bizzy
Steve Declercq (links) met zijn co-founder Hendrik Keeris (rechts).

In tijden van AI zijn er heel wat valkuilen waar je als founder in kan trappen. Het salesproces te sterk laten afhangen van deze technologie, is daar één van. Steve Declercq, co-founder van sales intelligence platform Bizzy, legt uit hoe je AI effectief verwerkt in je salesproces.

Dat Steve Declercq een ondernemende ziel heeft, valt moeilijk te ontkennen. Al tijdens zijn studentenjaren had hij verschillende pizza-automaten binnen Vlaanderen.

Toen hij via een schoolopdracht Lorenz Bogaert leerde kennen, ging de bal echt aan het rollen. Zo kwam hij terecht in StarApps: een venture studio die de Netlog-oprichter en business angel toen net had opgericht.

Steve werkte binnen die venture builder mee aan My Founder Friends: een app die later zou doorgroeien tot het business intelligence platform Bizzy.

Sales intelligence

Bizzy heeft zichzelf door de voorbije 3 jaar enkele keren heruitgevonden.

“Het oorspronkelijke idee voor het platform was een app die je een melding gaf zodra één van de contacten op je smartphone een nieuw bedrijf oprichtte”, verklapt Steve.

“Al snel wisten we een betere use case te ontwikkelen, die een breder doelpubliek aanspreekt dan business angels. We groeiden uit tot sales intelligence platform dat je binnen verschillende aspecten van je bedrijf kan verder helpen.”

In Bizzy vind je bedrijfsgegevens die verrijkt worden met zoveel mogelijk interessante informatie. Zo kun je relevante bedrijven terugvinden om in je salespipeline te brengen, inclusief contactgegevens. Op basis van deze data stuurt het platform je proactief leads door.

Al van dag één gieten we ons eigen salesproces in een bruikbaar product

“Al van dag één gieten we ons eigen salesproces in een bruikbaar product, wat een interessante dynamiek geeft voor ons bouwproces”, vertelt Steve.

“De noden die we zelf voelen als bedrijf, proberen we te faciliteren in ons platform. Als we op een probleem stoten binnen sales, dan begrijpen we dat andere bedrijven hier ook mee kampen en kunnen we de oplossing bouwen in ons eigen platform.”

Hou AI uit je salesconversaties

Tools als Bizzy zijn al een tijdje ingeburgerd bij startup founders en salesprofessionals. De rol die zo een sales intelligence platform speelt in tijden van AI, wordt steeds interessanter.

Toch gelooft Steve niet dat je jouw volledige salesproces kan beginnen outsourcen naar AI: “De effectieve outreach naar een prospect, moet nog steeds persoonlijk gebeuren. In contact met mensen, heb je een human touch nodig.”

Dat wil niet zeggen dat Bizzy AI links laat liggen. Er zijn nog veel aspecten in het outbound salesverhaal, waar deze technologie wel een meerwaarde kan betekenen.

“Veel klanten zijn niet zeker wie nu net de juiste contactpersoon is binnen een organisatie, of zelfs welke bedrijven aansluiten bij hun doelgroep”, legt Steve uit. “Wij wapenen hen met de kennis en inzichten om snel bij die ideale klant uit te komen.”

Daarvoor ontwikkelde Bizzy een AI agent die je kan trainen op data uit jouw eigen CRM en je website.

“Op basis van die gegevens zal de AI agent vervolgens in Bizzy een ideal customer profile (ICP) opstellen en met die kennis relevante contacten zoeken in onze database”, vertelt de Bizzy co-founder.

“Dagelijks sturen we je dan een lijst met leads die relevant zijn voor je, inclusief argumenten waarom die specifieke contacten interessant zijn.”

AI salesagenten

Hoewel je vandaag beter persoonlijk contact legt met je leads, gelooft Steve in een toekomst met AI sales agents. “Vandaag valt AI al snel door de mand wanneer je deze loslaat op je contactpersonen.”

In de nabije toekomst zie ik wel de mogelijkheid dat agents klanten kunnen begeleiden in kleinere aankopen

“In de nabije toekomst zie ik wel de mogelijkheid dat agents klanten kunnen begeleiden in kleinere aankopen. Dat noemen we dan misschien agent-led growth.”
Ook vertelt Steve over een vorm van verkoop waar geen mens in aan bod komt. “Het zou kunnen dat agents ooit met elkaar in interactie gaan voor verkoop én aankoop. Of dat er ooit echt van komt? Waarschijnlijk wel, maar niet in de komende vijf jaar en ook niet voor significante aankopen van hoge proces of monetaire waarde.”

Tijds- en kostenefficiënt verkopen

Als startup zoek je vaak naar manieren om tijd en kosten te besparen. AI klinkt daar als een interessante aanvulling om het proces minder intensief te maken voor jou als founder, of voor je salesteam.

Steve waarschuwt dat je je vooral geen illusies moet maken op dat vlak. “Als founder moet je natuurlijk zoveel mogelijk zaken automatiseren. Daarom is een tool zoals de onze – die je een hoop tijd bespaart op vlak van research – een goede aanvulling voor het salesproces.”

Twee mailtjes genereren met ChatGPT en hopen dat daar zeer veel deals uit zullen voortkomen, is volgens Steve dan weer een onrealistische verwachting. “Wij doen zelf nog dagelijks in de zestig cold calls en sturen zeer gepersonaliseerde cold emails, juist omdat we merken dat die persoonlijke aanpak veel beter werkt.”

De gouden tip is en blijft: experimenteer veel en zoek het proces dat werkt voor jouw bedrijf, weet Steve. “Het outbound salesproces is een puzzel met veel verschillende stukjes. Van product-market fit tot de manier waarop je iemand benadert.”

“Onze aanpak met Bizzy was trouwens lang ook zeer scrappy en onelegant, maar het werkte voor de Belgische markt. Dat is wat telt.”

“Diezelfde aanpak werkt trouwens niet in Nederland”, geeft Steve toe. “Daar zijn we nog zoekende zijn naar het juiste proces.”

Duurdere tools laten je niet magisch meer verkopen

Waar Steve ook van overtuigd is, is dat de tools niet de sale maken. “Denk nooit dat het gebruik van een specifiek platform jouw salesproblemen magisch zal oplossen.”

“We krijgen wel eens te horen dat een klant verwacht dat een dure salestool al hun salesuitdagingen zal oplossen. Als dat echt zo was, zou iedereen meteen investeren in zulke tools. De realiteit is dat je nog steeds veel tijd en energie in je sales moet steken, wil je resultaat boeken.”

Denk nooit dat het gebruik van een specifiek platform jouw salesproblemen magisch zal oplossen

Waarom zou je dan investeren in een platform als Bizzy? “Beginnen kan je snel en gemakkelijk. Je eerste lead list vind je gemakkelijk na wat zoeken op Google. Een salestool zoals Bizzy, is ideaal voor een volgende stap. Die helpt je efficiënter leads vinden.”

Wanneer maak je dan de sprong naar een zo een tool? “Pas wanneer je weet dat je na X-aantal gesprekken een vast aantal deals kan closen, kun je inschatten hoe snel zo’n platform zichzelf terugverdient. Die afweging is in ieder bedrijf anders.”

Heeft Steve dan tips over hoe je je sales het beste aanpakt, ongeacht je bedrijf? Zeker wel: founder-led sales: “Er is niemand zo gepassioneerd over je product als jijzelf. Als jij je product niet verkocht krijgt, kan je niet verwachten dat een salescollega dat magischerwijs wel gaat kunnen. Dan moet je eerst aan je product-market fit werken.”

Salescoach

Dat is natuurlijk gemakkelijk gezegd, maar wat als je als founder voelt dat er echt geen verkoper in je schuilt? “Dan neem je een salescoach onder de arm.”
Steve spreekt uit ervaring: “Geloof het of niet, maar ik was zelf het toonbeeld van de typische Gen Z’er met een heilige schrik om te telefoneren. Ik keek er zelfs tegenop om telefonisch een tafel te boeken op restaurant.”

“Toen ik voor Bizzy moest beginnen rondbellen, heb ik een salescoach onder de arm genomen die me gericht advies en feedback kon geven. Die heeft me helemaal van die telefoonangst afgeholpen. Zo een coach geeft je de zelfzekerheid die je nodig hebt om deals te closen.”

Steve Declercq en Hendrik Kleeris, founders van Bizzy

Ondernemers voor ondernemers

Sinds 2024 is Bizzy partner van NOA. Als jonge startup founder en met zijn verleden bij StarApps kent Steve als geen ander het belang van ondernemers die elkaar belangeloos vooruit helpen.

“Het is enorm waardevol om een community vol leergierige en ambitieuze ondernemers te hebben. We voelen een sterke cultural fit met de waarden van NOA. Dit partnership voelt dan ook zeer natuurlijk aan voor ons.”