Alexander Synhaeve (Tomorrow): “Ga er nooit vanuit dat mensen al over je bedrijf gehoord hebben”
Alexander Synhaeve wist als single founder op vijf jaar tijd zijn employer branding en marketing agency uit te groeien tot vertrouwde partner van bedrijven als Microsoft en Barco. Tijdens Scale-Up Marathon: Sales vertelde hij alles over de sales en marketing machine waarmee hij dit verwezenlijkte. Dit is wat wij uit zijn talk meenemen.
In je eentje een bedrijf runnen is een grote uitdaging. Alexander Synhaeve deed niet enkel dat, nog voor zijn co-founder het bedrijf vervoegde, wist hij zijn start-up Tomorrow al uit te bouwen tot vertrouwde employer branding & marketing partner van uiteenlopende bedrijven. Intussen kan Tomorow klinkende namen als Microsoft, Barco en Quick tot hun klanten rekenen. Om dit te verwezenlijken, teerde Alexander op zijn ervaring in recruitment en de kennis die hij opdeed als community manager bij Netwerk Ondernemen. Die kennis was het vertrekpunt om een sales en marketing machine te bouwen die Tomorrow snel in de kijker hielp lopen bij internationale topmerken.
Voeten op de grond houden, is de boodschap. Ga er nooit vanuit dat mensen al over je bedrijf gehoord hebben, zelfs niet als je al enkele jaren actief bent en enkele mooie klanten op je palmares hebt staan. Om in de kijker te lopen toen Tomorrow in 2019 startte, zette Alexander in op paid media. Door enkele media te betalen om een artikel over zijn bedrijf te schrijven, kreeg hij meteen wat naamsbekendheid, wat een voet tussen de deur kan zijn bij prospecten.
Om overweldigende cijfers als 1M euro omzet behapbaar te maken, rekent Alexander dit soort bedragen om naar concrete cijfers
Alexander haalt nog een pak meer waarde uit owned media. Zo doet de blog van Tomorrow het behoorlijk goed en springt zijn bedrijf in de zoekresultaten vaak erbovenuit wanneer het over employer branding en videovacatures gaat. Een pak minder bedrijven zetten momenteel in op blogs, dus als content marketing kanaal heeft deze piste behoorlijk wat potentieel. Deze owned media vult Alexander aan met earned media. Zo kon hij op behoorlijk wat aandacht rekenen toen hij Oost-Vlaamse Ondernemer van het Jaar werd bij UNIZO en duikt hij ook op in podcasts zoals het toonaangevende ZigZagHR.
De leads die deze marketinginitiatieven opleveren, zijn natuurlijk niets zonder een groeimotor die ze converteert naar betalende klanten. Alexander gelooft sterk in de kracht van een goed netwerk om je sales aan te zwengelen. Ook gaat hij als klein bedrijf geen grote targets uit de weg. Om overweldigende cijfers behapbaar te maken, rekent Alexander dit soort bedragen om naar concrete cijfers, die precies weerspiegelen welke doelen op dagelijkse basis gehaald moeten worden.
Sales is voor Alexander net zozeer een inbound als een outbound verhaal. De awareness die hij creëert via de blog en earned media, vult hij ook aan met een consistente LinkedIn strategie. Lees daarin geen automatisatieflow waarin je prospecten spamt met salespitches zonder ooit een waardevolle connectie te leggen, maar wel een vast schema van posts. Door heilig aan consistentie vast te houden, vergroot Alexander niet alleen zijn naamsbekendheid. Ook qua instroomt merkt hij dat een hoop leads hun weg via het social media platform naar hem vinden.
Een laatste pijler waar Alexander het over heeft, wanneer hij zijn sales en marketingmachine ontleedt, zijn hero clients; de klanten die je op de kaart kunnen zetten als dienstverlener. Voor Tomorrow kwam al relatief snel een grote klant op Alexander zijn pad. Wanneer je zulke klanten tegenkomt, ga je graag the extra mile. Voor een eerste grote klant doe je misschien wel wat meer dan je comfortabel mee bent, geeft Alexander toe, maar voor sommige klanten is dit de moeite wel waard. Door goed werk voor een A-merk af te leveren, gingen meer deuren bij grote bedrijven open voor zijn kleine bedrijf.
Durf in salesgespreken je potentiële klanten uit te dagen
Dat wil niet zeggen dat je op de tippen van je tenen moet lopen voor sommige prospecten. Alexander gelooft sterk in consultative selling. Durf in salesgespreken je potentiële klanten uit te dagen. Als je niet gelooft in de manier waarop zij iets willen aanpakken, challenge hen er dan op en leg uit hoe en waarom jij het anders zou doen. Door actief mee te denken aan wat het beste is voor je prospect, krijg je klanten die je input waarderen. Deze manier van aanpakken leverde Alexander enkele klinkende namen op als klant.
Wat is Scale-Up Marathon?
Drie keer per jaar organiseert Netwerk Ondernemen met de steun van VLAIO een inspiratie event voor en door ondernemers. Van ’s middags tot ’s avonds voorzien we ervaren ondernemers op het podium die hun kennis en ervaring delen rond specifieke thema’s zoals sales, HR, sustainability, schalen en finance. Daarnaast bieden we voldoende netwerkmogelijkheden, heerlijk voedsel en drankjes én de mogelijkheid om ook vanop de eventlocatie te werken.