Hoe word je serieus genomen als startup?
Met je startup word je niet altijd meteen serieus genomen door grotere, gevestigde bedrijven. Zeker als FMCG-merk is het een uitdaging om op te boksen tegen gevestigde namen als Procter & Gamble, Nestlé en Unilever om een beetje shelf space te scoren. We duiken in dit topic in onze Mentor Room podcast.
Stijn Bex van Bullseye Distribution richt zich op de distributie van innovatieve snacks en dranken, zoals wijn in blik of frisdranken vol elektrolyse en natuurlijke ingrediënten. Zijn vraag: hoe word je als startup serieus genomen door grote retailers?
De mentoren
Tibbe Verschaffel (Planet B)
Tibbe Verschaffel is de drijvende kracht achter Planet B, de holding over Wondr, Bambooze en Klaaar. Hij combineert online verkoop met eigen winkels en partnerships in de retail. Tibbe weet hoe je tijdens het opschalen ook een heldere merkidentiteit bewaart. In een eerdere Mentor Room-aflevering deelde hij zijn zoektocht naar leiderschap en vriendschap. Deze keer ligt de focus op zijn ervaring met grote retailketens: hoe breng je je startup verder met de juiste marketing- en merkstrategie?
Steven Van Den Ouweland (Distrilink)
Steven Van Den Ouweland van Distrilink is gespecialiseerd in verkoop via marketplaces zoals Bol en Amazon. In een vorig leven werkte hij als business developer bij Ecover. Hoewel hij vooral op e-commerce mikt, is zijn scaleup strategie net zo toepasbaar voor fysieke supermarkten. De 5 P’s: Prijs, promotie, positionering en plaats, blijken zowel online als offline de sleutel tot succes.
De uitdaging
Stijn Bex wil niet alleen vernieuwende merken introduceren, maar die ook structureel helpen opschalen. Als startup, is het niet evident om op te boksen tegen grote, gevestigde merken, zeker in FMCG. Hoe zorg je ervoor dat retailers openstaan voor een jong bedrijf met een beperkte track record? En op welke manier behoud je shelf space eens binnen bent?
Hoe je de harten van retailers wint
Zowel Steven als Tibbe wisten heel wat interessante inzichten te delen. Deze vijf springen eruit:
Geef je pitch een twist: Durf afwijken van de klassieke presentatie. Wees creatief, verfrissend en bovenal authentiek. Je product is uniek, dus laat dat ook zien. Steven herinnert, bijvoorbeeld, hoe hij ooit verkleed als eenhoorn een nieuw product ging pitchen bij Albert Heijn.
Zet in op marketing: Een go-to-market strategie is cruciaal. Als je aan retailers kan aantonen dat je verder kijkt dan puur het product in de rekken krijgen, heb je sneller een streepje voor. Zorg dus dat je een marketingplan hebt. Ook met kleinere budgetten kun je sampling, exclusieve samenwerkingen en gerichte online acties opzetten. Zo creëer je sneller herkenning én een hogere rotatie.
Focus op de gunfactor: Mensen doen zaken met mensen. Bouw een persoonlijke band op met de aankoper. Deel successen en communiceer duidelijk waar je voor staat.
Start klein en schaal op: Test je product in enkele pilot stores of regio’s. Bewijs daar je potentieel en gebruik die data om door te stoten naar grotere spelers. Ketens zoals Delhaize werken vaak met lokaal uitgebate filialen. Hier een succesverhaal creëren, kan de kans om in de kijker te lopen op het hoofdkantoor vergroten.
Hou vast aan je visie: Een vernieuwend product vraagt om een creatieve aanpak. Dat is precies wat je onderscheidt van de gevestigde orde. Hou dit vast om je credibiliteit naar de bredere markt te bewaren.
Ontdek hoe je serieus genomen wordt als startup
Worstel je met serieus genomen worden door grote bedrijven als startup? In deze aflevering van de Mentor Room podcast bieden Steven Van Den Ouweland en Tibbe Verschaffel een hoop inzichten die je helpen credibiliteit op te bouwen.