Dit is wat wij onthouden hebben van Scale-Up Marathon: Schalen
Groeien met je bedrijf is een vak apart. Als ondernemer stoot je op de ene vraag na de andere. Tijdens de Scale-Up Marathon over schalen met je bedrijf gingen we dieper in op de meest prangende vragen. Dit is wat wij van deze boeiende namiddag onthouden hebben.
Tom Van De Putte (Bingli) – “Niet iedereen moet groeien”
Tom Van De Putte van de medische consultatie-app Bingli beet de spits af met de vraag: “Bestaat er zoiets als het ideale moment om te schalen?” Zijn conclusie was behoorlijk duidelijk: nee. De groei van je bedrijf is steeds afhankelijk van uiteenlopende factoren. Soms trek je op organische manier steeds meer klanten aan, soms moet je reageren op evoluties in je sector. Wanneer je best begint te groeien, verschilt van bedrijf tot bedrijf.
Tom gaat nog een stapje verder. “De eerste vraag die je jezelf moet stellen, is of je bedrijf wel moet of kan groeien.” Soms los je met je onderneming een probleem op dat niet zeer schaalbaar is? Of heb je er net meer baat bij om klein te blijven. Als voorbeeld geeft hij één van zijn vorige ondernemingen: een advertentiebureau. “We wilden met ons agency inzetten op exclusiviteit eerder dan op veel klanten bedienen. Een sterke groei had toen niet in ons DNA gepast. Dat is nu helemaal anders dan bij Bingli, waar we van aan de start de ambitie hadden de medische wereld te veroveren met onze oplossing.”
Als je concludeert dat groeien jouw pad is, dan heeft Tom nog één gouden raad voor je: “Zorg dat je meteen enkele standaardprocessen opbouwt die je groei ondersteunen.” Hiermee doelt hij op uiteenlopende zaken. Een uitgeschreven onboardingtraject van nieuwe medewerkers, bijvoorbeeld. Of een gestandaardiseerd salesproces. Hiermee overwin je twee issues: enerzijds zul je minder mentale energie moeten steken in details omdat alles procesmatig vastligt. Anderzijds voorkom je zo afhankelijkheid van specifieke personen. Door processen vast te leggen en neer te schrijven, weten collega’s ook wat er moet gebeuren in je afwezigheid.
Kim De Nolf (QustomDot) – “Wie aan het klimmen is heeft het mooie uitzicht achter zich.”
Kim De Nolf ontwikkelt met QustomDot een type inkt dat digitale schermen verbetert. Als drie jaar oud bedrijf stootte ze op heel wat uitdagingen omwille van een sterke groei. Kim is dan ook de uitgelezen persoon om alle registers over stress in dit groeiproces open te breken.
“Schalen met je bedrijf is zeker geen lineair proces. Op papier klinkt het mooi als je 3.6 miljoen aan kapitaal ophaalt, maar in de praktijk begint het werk dan pas,” vertelt ze tijdens haar talk. Ze heeft het over de horden race die start na een kapitaalronde. Iedere milestone die vastgelegd werd met de investeerder, is een horde waar je over moet geraken. Daarbovenop komt een groeiend team waar heel wat figuurlijke – en in Kim haar geval één letterlijk – brandjes moet geblust worden. En intussen staat de uitgavenkraan helemaal open, want geld moet rollen wanneer je een kwalitatief product op de markt wil brengen.
Stress is dan ook een constante bij de founders van QustomDot. Gelukkig vond Kim intussen heel wat manieren om hiermee om te gaan. Zo stapt het founderteam één keer per kwartaal twee dagen uit het operationele om offsite aan het bedrijf te werken. “Op zulke dagen nemen we even afstand van de dagelijkse stress en maken we concrete plannen over hoe we de komende maanden aanpakken en onze doelen gaan behalen. Ik merk dat het hebben van een plan heel wat stress weg neemt,” vertelt Kim.
Communicatie binnen het founderteam is cruciaal, concludeert ze. “Iedere maandag doen we een check-in bij het team. We gaan dan niet meteen over naar de orde van de dag, maar kijken ook even persoonlijk hoe het met iedereen gaat. Hoe stapt iedereen de werkweek in? Zijn er stressfactoren waar we iets aan kunnen doen?”
Belangrijk blijft om met een groeimindset in je rol als ondernemer te staan. Met een slide waarop Pipi Langkous trots naast haar quote “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan” prijkt vertelt Kim over het belang van deze mindset. Als ondernemer ken je heel wat tegenslagen. Het is belangrijk om deze te bekijken als een leermoment, eerder dan als het bewijs dat je niet goed bezig bent. Het helpt als je kijkt naar wat je wél al verwezenlijkt hebt als ondernemer. “Het is gemakkelijk om als ondernemer steeds met de uitdagingen van de dag bezig te zijn. Soms moet je even achterom kijken en zien hoe ver je al geraakt bent. Ik vergelijk het met een klimmer. Wanneer je aan het klimmen bent, focus je je op de muur voor je terwijl het mooie uitzicht achter je ligt.”
Als laatste advies geeft Kim mee dat recupereren van uiterst belang is. Ze vergelijkt het met een jogger die naar een specifiek doel opbouwt. “Als je gaat lopen en dan een dagje recup neemt, dan bouw je conditie op. Als je iedere dag gaat lopen, geef je je lichaam niet de tijd te bekomen en put je jezelf steeds verder uit. In het ondernemerschap is het net zo. Als je steeds in het rood gaat zonder tijd voor jezelf te nemen, brand je op.” Voor Kim is gaan zwemmen en trainen met een personal trainer de oplossing, maar dit kan voor iedereen anders zijn, voegt ze eraan toe.”
Karel Callens (Cumul.io) en Tom Van Gaever (Billit) – “Zowel bootstrapping als kapitaal ophalen geven je vrijheid, maar op een andere manier”
Tijdens een panelgesprek lichtte Tom Van Gaever van e-facturatiebedrijf Billit zijn strategie van groeien op eigen middelen toe tegenover Karel Callens van data analytics- oplossing Cumul.io die groeit aan de hand van extern kapitaal. Beide heren worden in hun keuze gedreven door vrijheid. Een principe dat beide op hun eigen manier invullen. Voor Karel is vrijheid de middelen hebben om de stappen te kunnen nemen die je nodig hebt om je product en je bedrijf te schalen. Tom bekijkt vrijheid dan weer als onafhankelijkheid van investeerders die eisen hebben over wat je verwezenlijkt met hun geld.
“Voor ons was bootstrapping de juiste keuze,” reflecteert Tom. “We gingen in het begin zeer sterk uit van een snelle nood aan onze oplossing. Zo planden we dat de overheid e-facturatie snel ging verplichten. Dat was uiteindelijk niet het geval, waardoor we van geluk kunnen spreken dat we geen investeerders hadden die grote groeiverwachtingen hadden.” Het omgekeerde is waar voor Karel: “De eerste jaren van Cumul.io deden we ook aan bootstrapping. We werden echter genoodzaakt om extern kapitaal op te halen, omdat we enkele zeer grote concurrenten erbij kregen in de markt. Dan heb je geld nodig om een product te bouwen dat in staat is te concurreren.”
Opvallend is dat beide ondernemers aangeven dat geduld belangrijk is. “Bootstrapping houdt in dat je minder financiële ruimte hebt om je bedrijf op te bouwen. Iedere euro wordt drie keer omgedraaid voordat hij uitgegeven wordt en soms moet je echt op zoek naar manieren om kosten te drukken of net dat tikje meer financiële middelen vrij te krijgen. Dit alles resulteert in een trage manier van groeien. Bootstrapping is doorgaans dus beter voor ondernemers die niet snel hun bedrijf willen uitbouwen.”
Maar ook wanneer je extern kapitaal ophaalt, moet je niet verwachten dat je van de ene dag op de andere in een zee van geld zwemt. “Wie snel geld nodig heeft, is eraan voor de moeite,” vertelt Karel Callens, “een goede kapitaalronde kan al snel een jaar in beslag nemen. Van voorbereiding tot onderhandelen. Wie snel geld wil ophalen, zal meer toegevingen moeten doen tegenover de investeerder.” Karel vult meteen ook aan dat er niet zoiets bestaat als gratis geld. “Investeerders willen je bedrijf helpen groeien. Je moet dus goed kunnen verantwoorden waarvoor je het geld zal gebruiken. Ga dus niet op zoek naar kapitaal als je geen concreet plan hebt van wat je ermee gaat doen.”
Sam Heymans (LIZY) – “Werf geen senior managers aan voor je scale-up”
Sam Heymans van LIZY sluit de dag af met zijn ervaring in het uitbouwen van zijn digital-minded leasing maatschappij. Sam focuste zich in zijn keynote sterk op het people-aspect van een groeibedrijf. “Er zijn twee filosofieën waar je als startup op kan intekenen,” vertelt hij, “ofwel kies je ervoor eerst mensen aan te werven om daarmee de omzet van het bedrijf te proberen groeien, of je groeit eerst je omzet om dan met die middelen meer mensen aan te werven.” De eerste filosofie zag je vaak bij de grote startups van de voorbije decennia, genre Facebook en Snap. Voor LIZY opteerde Sam echter voor de tegenovergestelde strategie.
“Het hoofddoel van een founder is om je bedrijf gezond te houden en niet failliet te gaan. In dat opzicht is eerst groeien, dan aanwerven de meest veilige en logische keuze,” licht hij die tactiek toe. Die eerder voorzichtige vorm van groeien houdt echter in dat je niet altijd alle functies kan aanwerven die je nodig hebt. “Wij maken per kwartaal een roadmap op voor de komende aanwervingen. Zo weten we precies wanneer we welk profiel moeten aantrekken zonder dat er intern discussies kunnen ontstaan over waar de nood het hoogste is.”
Voor LIZY is het uiterst belangrijk dat alle werknemers passen binnen het DNA van het bedrijf en zeer kwalitatief zijn. Het sollicitatieproces start er dan ook steeds met een kort gesprek van 15 minuten om snel te bepalen of een kandidaat in de job zou passen of niet. “In dat kwartier moet je als hiring manager alle redenen overlopen waarom deze persoon niet de juiste is. Als de sollicitant aan al die tegenargumenten een mouw kan passen, dan pas kan deze door naar de volgende ronde.”
Sam deelt ook enkele concrete learnings op vlak van de juiste mensen aanwerven. “Als je één ding meeneemt uit deze talk, laat het dan dit zijn: neem geen senior manager profielen aan voor je scale-up. In een groeibedrijf heb je doeners nodig. Senior profielen neigen eerder te managen dan de handen uit de mouwen te steken. Als je meest ervaren volk zaken begint te delegeren, kom je nergens.”
Een andere tip wanneer je volk wil aanwerven is meteen het beste voorstel te geven dat je kan bieden. “De kans is groot dat je meest kwalitatieve kandidaat verschillende voorstellen heeft waar ze uit kan kiezen. Als startup of scale-up ga je waarschijnlijk niet de beste betaler in het rijtje zijn. Onderhandelen heeft dan ook weinig zin. Leg gewoon op tafel wat je kan bieden en verlies geen energie aan onderhandelaars. Je kan je ook afvragen of iemand die alles wil negotiëren echt wel graag voor jouw bedrijf wil werken.”
Over de Scale-Up Marathon
Drie keer per jaar organiseren we Scale-Up Marathon: een inspiratie event met een scherpe focus op specifieke thema’s voor ondernemers. Meer info over het concept en de volgende editie vindt je hier.