Spring naar de inhoud

Schalen zonder falen, kan dat? Beluister de podcast, kijk of lees mee

Netwerk Ondernemen > Opschalen > Schalen zonder falen, kan dat? Beluister de podcast, kijk of lees mee

Schalen zonder falen, kan dat? Rudy Lefèvre (WelloPet) en zijn mentor Wim Seynaeve (Moore) nemen ons mee op het parcours van schalen en falen, een verhaal met bochten en kruispunten. Kijk, lees of luister mee via onze podcast.

Rudy Lefèvre verliet in 2014 AVEVE om later, in 2016, WelloPet op te richten. Dat is een dierenzorgcentrum voor honden en katten waar dierenartsen, trimmers, gedragstherapeuten, … aanwezig zijn voor een allesomvattende en preventieve dierenzorg. Ze zijn momenteel actief in Merelbeke en Lochristi, een derde vestiging opent in februari in Kortrijk. Ze zijn 24/24 en 7/7 bereikbaar.

Wim Seynaeve is managing partner bij Moore, waar hij de FaaS-tak (Finance as a Service) onder zijn hoede neemt. Moore is het grootste onafhankelijke accounting en consulting bedrijf in België, dat ondernemers hun dromen helpt waarmaken. Bovendien was Wim twee jaar lang de persoonlijke mentor van Rudy, maar ze houden nog regelmatig contact. Een blij weerzien op onze sofa.

 

Falen: een factor voor succes?

Wim: “Falen betekent dat je als ondernemer met een groeiplan bochten op de weg tegen komt. Elke bocht is een leermoment. Als ondernemer maak je een plan, maar je komt altijd externe factoren tegen waar je geen vat op hebt. Het falen-aspect betekent voor mij het leeraspect.”

Rudy: “Schalen was vanaf dag 1 een onderdeel van WelloPets groeiplan. We kwamen niet alleen bochten tegen op de weg, maar ook kruispunten die ons volledig van richting deden veranderen. Toen WelloPet startte, waren we vrij uniek op de markt. Dat had grote voordelen, maar de leercurve – en dus het risico om ingehaald te worden – was ook groot.

In die definitie stelt de vraag zich dus niet OF je zal falen, maar HOE je zal falen. Bill Gross schuift 5 factoren naar voren die bepalen of je succes zal hebben als ondernemer. Enerzijds heb je het idee/concept en de timing. Op onze sofa zoomen we in op de drie andere factoren: business modelfunding en team.

Business model: naar de stip aan de horizon

WelloPet heeft een duidelijke value proposition: een hybride dierenzorgcentrum (fysiek + online) met allesomvattende, ontzorgende gepersonaliseerde en preventieve begeleiding. Hoe het huis eruit moest zien, was duidelijk. Hoe het gebouwd moest worden, was een ander paar mouwen.

Rudy: “Als we het eerste business plan terug zouden bovenhalen … (lacht)! Onze stip aan de horizon was altijd duidelijk: daar willen we naartoe. Hoe we dat verwezenlijkt hebben, liep toch wel wat anders. Zo was de omzetverwachting in bepaalde segmenten veel hoger, bijvoorbeeld, maar bleek de productverkoop slechts een schim van wat we oorspronkelijk voor ogen hadden. Of we medewerkers in loondienst zouden nemen of niet, zag er in ons business plan helemaal anders uit dan hoe het vandaag is.”

Het antwoord ligt niet in hapklare informatiebrokken

Wim: “De why-vraag is dan ook essentieel. Die is nog altijd duidelijk voor WelloPet. Voor Moore trouwens ook. We proberen ondernemers altijd de juiste vragen te stellen om te kijken of de reflexen juist zitten. Zo is ook mijn tweejarig mentor traject met Rudy verlopen. We hebben nog regelmatig contact om de dingen in vraag te stellen. We hebben een heel andere persoonlijkheid en zitten in verschillende sectoren, maar dat werkt net aanvullend. Dat is volgens mij ook de kracht van dit netwerk.”

Rudy: “Daar wil ik nog een dimensie aan toevoegen. In een netwerk wordt vaak heel functioneel gedacht: je stelt een vraag en krijgt drie antwoorden. Vervolgens kies je het beste van die drie antwoorden. Volgens mij werkt dat zo niet. Wat werkt is dat als je op een kruispunt staat en de richting kwijt bent, je signalen nodig hebt die je zelf doen nadenken, je versnellen of bevestigen om richting A, B of C te kiezen. Het antwoord ligt niet in de hapklare informatiebrokken, maar in het schetsen en vormen van jouw idee. Inclusief alle zekerheden én onzekerheden die je daarbij voelt. Door mensen in je directe buurt, maar ook door toevallige ontmoetingen met andere ondernemers, wiens verhaal je zelf aan het denken zet. Door me af te vragen ‘waarom zou die persoon dat doen?’, verkrijg ik informatie die me op weg zet voor de volgende kilometer op de teller.”

Funding: de som van stapsgewijze groei

Voldoende financiële middelen binnen halen is voor elke schalende onderneming van levensbelang. Voor WelloPet is funding ophalen geen kwestie van verleden tijd, maar van continuïteit.

Rudy: “Bij ons is er, mede door iemand als dienstverlener aan boord te halen in het funding traject, een groot inzicht gekomen: we moeten doseren. Aanvankelijk waren we in gesprek met een hele grote partij, met een groot plan dat tot ver in de toekomst reikte voor een heel groot bedrag. In ruil voor een groot deel van het bedrijf. Door in gesprek te gaan met anderen zijn we tot het inzicht gekomen dat we dit stapsgewijs moeten aanpakken en investeerders aan te trekken die je op korte termijn naar de volgende stap loodsen. Het zelfvertrouwen dat je nodig hebt om in die systematiek mee te stappen, is enorm belangrijk.”

Wim: “Het is inderdaad een kwestie van zelfvertrouwen om je plannen uit te kunnen smeren in verschillende stappen. Maar dat stapsgewijze is belangrijk: je zet een MVP ( Minimum Viable Product) in de markt dat je moet gaan toetsen en pivoteren. Je moet er van uitgaan dat je dan kruispunten tegen komt die ervoor zorgen dat je 6 maanden later een ander soort plan hebt. En dus ook met andere partijen aan tafel moet gaan zitten dan aanvankelijk gedacht. Aanvullend op wat je opgebouwd hebt, krijg je andere inzichten om mee aan de slag te gaan. En dat is opnieuw dat schalen en falen: het falen is het bijsturen, aanpassen, overkomen van hobbels in de weg en de juiste kruispunten nemen. Het is de kruisbestuiving tussen inzichten die je verkrijgt om bepaalde beslissingen te kunnen nemen.”

Rudy: “Dat is in het begin moeilijk. De ambitie was en is groot. Om dan toch niet te happen voor de grote som denk je wel even: potverdorie, als ik maar een beperkt deel van het kapitaal ophaal kan ik mijn plan niet financieren. De mensen en inzichten rondom je zijn dan van cruciaal belang.”

Team: elkaar tot op het bot (proberen) begrijpen

Dat brengt ons naadloos bij de laatste succesfactor, want inzichten verkrijg je door mensen. Je team. Zowel intern als extern.

Rudy: “Werkelijk al mijn inzichten zijn en cours de route opgedaan. Door met mensen te praten die voorbeelden aanhaalden, op hun beurt er weer anderen bijhaalden die vervolgens ook hun voorbeelden aanhaalden. Een concreet voorbeeld over funding ophalen: voor welke som ga je? Wat is dat dan waard? Welke verhouding aandelen moet je dan weggeven? Je moet die informatie natuurlijk zelf verwerken, maar die komt wél van de buitenschil: je netwerk, adviseurs, coaches, …”

“Intern zijn we begonnen met 3 founders, waarvan er nu nog 2 zijn die operationeel werken. Het vertrouwen tussen ons is enorm belangrijk. Je spreekt over sommen, over delen van je bedrijf afstaan, mensen mee in het bestuur toelaten, … ik kan niet genoeg benadrukken dat je mensen rondom jou nodig hebt. Als je al die dingen alleen moet uitvogelen … wordt het een moeilijke zaak.”

Wim: “Het core team, zijnde de co-founders in een schalend bedrijf, zijn hét fundament – naast je product of service natuurlijk – om het te laten slagen. Hoe kan je elkaar versterken om je doelen te realiseren? Het team smeden tot een geoliede machine is cruciaal, de vraag hoe je dat doet heeft niet één passend antwoord.”

“Problemen tussen founders zorgen er vaak voor dat een bedrijf faalt. Als falen leren is, laat dan ook de relatie tussen co-founders eens falen. Wees open en transparant en durf discussiëren over problemen. Probeer tot op het bot te snappen hoe alle partijen naar de zaak kijken.

Laat ook de relatie tussen founders eens falen

Rudy: “Dat is ook de grootst uitdaging: problemen bespreekbaar maken. Als je bijvoorbeeld over funding praat met je co-founders, heb je het over belangen. Heeft iedereen dezelfde belangen? Zijn die duidelijk? Wat is je relatie met de mensen die je adviseren? What’s in it for you & what’s in it for me? Daarnaast heb je natuurlijk ook de rest van het team, die de beslissingen van de co-founders moeten uitdragen. Zij moeten die beslissing realiteit geven. De grootste moeilijkheid in een team is om dingen die je met elkaar bespreekt niet als oordeel te formuleren of te zien, maar als grondstof voor een nieuw gesprek of nieuw idee. Openheid en transparantie zijn dus belangrijk, maar zeker niet gemakkelijk.

Team: elkaar tot op het bot (proberen) begrijpen

Rudy: “In de definitie zoals Wim die ingeleid heeft, zijnde of je kan schalen met voorspelbare stukken, denk ik niet dat dat mogelijk is. Maar kan je schalen in hetgeen wat je wil bereiken? Absoluut.

Wim: “Een plan met een recht lijn naar je doel bestaat gewoonweg niet. Het is de manier waarop je die bochten en kruispunten neemt, hoe je je daarin laat omringen en met nieuwe inzichten gefundeerde beslissingen maakt. Dat zijn de cruciale facetten van je groeipad.”